Sigmoideoskopi

Sigmoideoskopi

er en kikkertundersøgelse hvor man fører en lillefinger tyk bøjelig slange med TV-kamera op i endetarm og venstre side af tyktarmen. Undersøgelsen kan påvise årsagen til f.eks. blødning, smerter eller afføringsbesvær. Men formålet er lige så tit at udelukke sygdom - især cancer i tarmen.

Undersøgelsen giver et præcist billede af det indvendige af tarmen. Det er tillige muligt (og smertefrit) at tage vævsprøver til mikroskopisk undersøgelse.

Undersøgelsen varer typisk 5-10 minutter og gennemføres hos de fleste uden væsentligt ubehag. Brug af smertestillende/beroligende medicin er derfor ikke nødvendig.

For at få et godt resultat af undersøgelsen er det vigtigt at tarmen er renset grundigt ud.

Kosten

Dagen før undersøgelsen indtages om morgenen the og ristet brød. Herefter kun tyndt flydende såsom saftevand, sodavand, æblejuice, Faxe Kondi, Cola, the, kaffe, danskvand, sorbet (vand is) uden bær, bouillon, øl, vin. Ingen mælkeprodukter. Ingen legerede eller ”tykke” supper (som f.eks. tomatsuppe og aspargessuppe). Drik rigeligt. Gerne sukkerholdigt.

På undersøgelsesdagen kun en kop the/kaffe til morgen og vand indtil undersøgelsen er overstået. Efter undersøgelsen må du spise og drikke normalt.

Udrensningen

Der benyttes 1stk. Klyx a 120 ml. Udleveres gratis på apoteket.

to timer før undersøgelsen tages Klyx.

Fremgangsmåden er følgende:

·Lig på venstre side.

·Fjern den røde hætte fra beholderen.

·Pres indholdet op i tarmen. Der er mere i beholderen end nødvendigt så fortvivl ikke hvis den ikke tømmes helt.

·Hold på det så længe som muligt. De fleste kan kun holde på det i nogle få minutter.

·Lad være med at tage andre afføringsmidler.

Din vanlige medicin

Sædvanlig medicin må indtages med vand.

Er undersøgelsen farlig?

Sigmoideoskopi er en sikker undersøgelse. Komplikationer forekommer yderst sjældent.

Vi vil gerne høre fra dig hvis du inden for de nærmeste dage efter undersøgelsen observerer:

·blødning fra tarmen

·mavesmerter der varer mere end 3 timer

·kulderystelser og feber over 38,2

Hvis der derfor opstår smerter eller feber inden for de første 8 dage skal du ses af læge - enten mig, vagtlæge eller skadestue.