Lipoma(fedtknude)

Lipoma(fedtknude)

Hvad er en lipoma?

En lipoma(fedtknude) er en knude af fedtvæv, der normalt findes lige under huden (subkutant). Lipomas kan forekomme næsten overalt på kroppen, men er mest almindeligt forekommende på stammen, skuldre, nakke og armhuler. Lipomas kan også dannes i muskler og indre organer.

En lipoma kan beskrives som en gummiagtig bule, der føles bevægelig. Lipomas tendens til at være langsomt voksende, ofte over en periode på måneder eller år. De er som regel små (normalt mindre end 5 cm i diameter). Lejlighedsvis, har større lipomas opstår, med nogle nåede næsten 20 cm i diameter.

Lipomas er ret almindelig, forekommer i én ud af hver 1.000 mennesker. Mennesker med en lipoma har som regel kun én, men omkring 20 procent af de ramte kan have flere.

Lipomas påvirke alle aldersgrupper, og kan endda være til stede ved fødslen, men de normalt danner i alderen 40 og 60 år.

Er lipomas kræft?

En lipoma er næsten altid godartede, hvilket betyder at det er ikke kræft, og vil ikke udvikle sig til kræft. I meget sjældne tilfælde kan en form for kræft er kendt som liposarcom, der sker inden for fedtvæv og ligner en lipoma være til stede.

Hvad er årsagen til lipomas?

Årsagerne til en lipoma er ukendte. Det er muligt, at de er forårsaget af en fysisk traume, dvs et slag på den del af kroppen. Det er imidlertid uklart, om trauma forårsager en lipoma i form eller, hvis lipoma opdages blot som et resultat af medicinsk opmærksomhed på det område af kroppen.

I andre tilfælde forårsage genetiske forhold som Gardner syndrom og arvelig flere lipomatose en person til at have flere lipomas. En anden sjælden tilstand, Madelung sygdom, der oftest forbindes med mænd, især mænd, der drikker meget alkohol.

Hvad er symptomerne på lipomas?

Lipomas sjældent forårsage smerte. Som et resultat, har de fleste mennesker ingen symptomer. Dog kan en person med en lipoma har nogle smerter, hvis de lipoma trykker på nerverne.

Hvordan lipomas diagnosen?

I de fleste tilfælde kan læger diagnosticere en lipoma med en simpel fysisk undersøgelse. Men hvis lipoma er store og / eller smertefuld, kan lægen bestille en test at bekræfte, at det faste ikke er kræft. Disse tests kan indbefatte en biopsi, computertomografi (CT-scanning) eller magnetisk resonansbilleddannelse (MRI).

En biopsi er en procedure, hvor et lille stykke af fedtvæv fjernes fra lipoma, så det kan undersøges under et mikroskop for tegn på kræft. En MR-scanning bruger en magnet, radiobølger, og en computer til at tage en række meget klare og detaljerede billeder. Ligesom en MRI, er en CT-scanning (eller CAT-scanning) en procedure, der gør en række detaljerede billeder, taget fra forskellige vinkler.

Når en lipoma er diagnosticeret, vil din læge diskutere, om behandling er nødvendig, og hvilke muligheder de har.

Hvordan lipomas behandles?

I mange tilfælde behøver lipomas ikke behøver at blive behandlet. I stedet kan lægen blot anbefale at se lipoma på regelmæssig basis. Nogle gange kan en patient kan vælge at have lipoma fjernes, hvis han eller hun er bekymret for sin placering, og hvordan det påvirker hans eller hendes udseende.

Lejlighedsvis, en lipoma forårsager smerte eller påvirker muskelfylde og skal fjernes. Lipomas er sædvanligvis selvbærende, hvilket betyder at de ikke invaderer omgivende væv. Derfor er det normalt muligt for lægen at lave et lille snit (cut) i huden og derefter enten klemme ud lipoma, eller bruge fedtsugning.

Under fedtsugning er et snit i lipom, og et tyndt, hult rør kaldes en kanyle indsættes i indsnittet. Kanylen bevæges derefter frem og tilbage for at løsne det fedt, der er suget op gennem røret.

Fedtsugning kan være nyttige for større lipomas, men proceduren er forbundet med en højere sats for tilbagefald (vokser tilbage). Procedurer for at fjerne lipomas normalt foretages under lokalbedøvelse, og patienterne gå hjem samme dag.

I tilfælde, hvor lægerne er usikre på, at det faste er simpelthen en lipoma, vil det være nødvendigt at blive evalueret for at sikre, at det ikke er kræft, før der behandles. Dette skyldes, at fremgangsmåder til fjernelse lipomas faktisk kan forårsage cancer spredes. Hvis det viser sig, at det faste er kræft, vil din læge diskutere forskellige behandlingsmuligheder at fjerne svulsten.

Hvad er udsigterne for mennesker med lipomas?

Udsigterne for mennesker med lipomas er ekstremt positivt. Fordi lipomas er generelt harmløse og forårsage nogen ubehag, de ikke påvirke en persons livskvalitet. Lipomas ikke øger risikoen for andre sygdomme, og folk, der vælger at få deres lipomas fjernet af kosmetiske årsager sjældent har synlig ardannelse.