Aterom(taglknude)

Atheroma(taglknude)

Definition

En atheroma er en sæk-lignende, langsomt voksende, fuld-elastiske knuder i eller under huden, forårsaget af en blokering af kanalen af talgkirtler overgange.

Ætiologi

Årsagen til en atheroma er blokering af én eller flere talgkirtler. Denne normalt udskiller Tagl(sebum) og dermed sørge for smøring af huden. Kanalen kan nu blive blokeret, for eksempel gennem afslidte epidermale celler eller tørrede sebum. I dette tilfælde ikke talg secerneres og akkumuleres under eller i huden. Dette forklarer den langsomme vækst af atheroma, fordi talgkirtlerne producerer kun meget små mængder per dag og secernerer.

Beliggenhed

Forudbestemt hudområder er dem med mange talgkirtler, f.eks hovedbunden, ansigt, hals eller nakke.

Morfologi

Størrelsen af et sennepsfrø korn størrelse spænder fra atheroma op til tennisbold størrelse. På palpering, føles det grove eller stramt elastisk. Pathognomonic af atheroma er et centralt sort grå prik. Dette er tilstoppet talg kanalen, som ikke er synlig i alle tilfælde.

Symptomer

Patienter med en atheroma er fælles for æstetiske grunde til at se en læge, så snart atheroma er blevet store og iøjnefaldende. En anden årsag kan være en emerging, ubehagelig følelse af spænding. En almindelig komplikation er fremkaldt af manipulation af patientens infektion af atheroma. Symptomerne er som en byld (hævelse, rødme, smerte og varme). Den atheroma indeholder denne yderligere pus (pus) og kan have blødning efter åbningen af kutane fartøjer.

Dette er mest nyttige og mest lovende terapi af atheroma kirurgi.

Behandling af en ikke-inficeret atheroma

Udskæring af en atheroma uden additiv infektion er relativt ligefrem. Det er vigtigt at fjerne talgkirtlerne kanalen (sort prik) og kapslen. Kapslen åbnes eller venstre del af kanalen i huden, en gentagelse af atheroma er næsten uundgåeligt.

Behandling af en inficeret atheroma

På grund af den inflammatoriske proces forårsaget af den dejagtige hævelse af atheroma ville være en fuldstændig fjernelse af kapslen er ikke mulig. Det anbefales derfor en operation som en byld. Til dette er atheroma spaltes efter isdannelse, skyllet grundigt fjerner sebum og pus, og derefter med en antiseptisk. Derudover kan antibiotisk profylakse udføres.