Lyskebrok

Lyskebrok

Lyskebrok er en godartet sygdom som opstår, når bughinden presser sig ud gennem et svagt sted i bugvæggen.

Du skal ikke være fastende. Indtag gerne et let morgenmåltid og drik frit sukkerholdige drikke.

Tag din faste medicin. Dog ikke blodfortyndende.

Kontakt venligst klinikken, hvis du tager blodfortyndende medicin.

Lad være med at smøre creme på huden på operationsdagen. Det kan også være en god idé at tage løstsiddende bukser på den dag.

Bedøvelsen

Operationen foretages i lokalbedøvelse af operationsområdet. Du vil endvidere få anlagt et venflon/drop i hånden, så vi kan give dig lidt beroligende og smertestillende medicin under indgrebet.

Ved operationen lægges et 8 - 10 cm langt hudsnit over brokket. Efter at brokket er skubbet på plads indlægges en kunststofsforstærkning (Lichtenstein metoden). Selve operationen tager ca. 1 time i alt.

Der kan (sjældent) være nedsat kraft i benet samme dag,

Grundet den beroligende medicin må du ikke køre bil resten af dagen. Du bedes derfor sørge for transporten hjem, enten i form af pårørende, taxa eller Falck.

Arbejdet kan genoptages, så snart du har lyst (typisk ca. 1 uge efter operationen). Ved tungt arbejde kan længerevarende sygemelding være nødvendig.

Efter hjemkomsten

Bevæg dig gerne lidt omkring men undgå voldsom aktivitet som sport og cykling det første døgn. Undgå også alkohol det første døgn, da det kan øge blødningstendensen. Det kan være en hjælp at installere et trækreb i sengens fodende. Brusebad må tages dagen efter operationen. En våd forbinding skal skiftes.

Der vil blive lagt bandage rundt om maven/lysken for at formindske sivning fra såret. Bandagen kan tages af senere på aftenen. Plastret skal forblive på såret, så længe det siver.

I de første 2-4 timer efter operationen mærker man som regel ikke så meget til operationen grundet lokalbedøvelsen.

Efter 4 timer kan man mærke lidt smerter svarende til såret. En recept på smertestillende sendes elektronisk til apoteket, som kan hentes før operationen.

I nogle uger kan området være hævet og misfarvet.

Bevæg dig gerne lidt omkring, men undgå voldsom aktivitet som sport og cykling og tunge løft.

Mulige komplikationer:

Alvorlige komplikationer til brokkirurgi er sjældne.

Hyppigst ses blødning. En mindre sivblødning kan ofte stoppes ved at presse et rent lommetørklæde fast mod såret i 10 min. Mindre gennemsivning af bandagen er ligeledes uden betydning. Våde forbindinger skal altid skiftes. Du får nogle plastrer med hjem.

Der skal endvidere også informeres om mindre risiko ved denne type operation:

•Tilbagekomst af brok (under 10 %)

•Kroniske smerter (ca. 25 % af patienterne oplever smerter i mere end 3 mdr. Efter operationen, men hos de fleste patienter svinder smerterne med tiden.

•Hos mænd: Nedsat blodforsyning til testiklen (under 1 %).

Reference: Den Danske Herniedatabases retningslinjer for behandling af inguinal og femoral hernier hos voksne, 2011.

Trådfjernelse

Trådene fjernes 7-10 dage efter operationen. Dette er ikke forbundet med ubehag.

Forsikringsspørgsmål

Vær opmærksom på at der kan gælde særlige forsikrings betingelser hvis du rejser med et brok eller er nyopereret. Planlægger du udlandsrejse er det en god ide forud for afrejse at orientere SOS (telefon: 7010 5055 mellem 9-16) som varetager Sygesikringens udlandsforpligtelser.