Lokaloperation

Åreknuder/Lokaloperation

Åreknuder (varicer) er udvidelser af de overfladiske blodårer (vener) i hudens fedtlag.

Hvem skal opereres

Patienter med skinnebenssår eller truet hud anbefales stærkt operation.

Patienter med gener eller kosmetisk besvær opereres såfremt de ønsker dette.

Hvor opereres

Langt de fleste med ukomplicerede varicer kan opereres (og bliver opereret) hos speciallæge. Patienter som skal opereres i knæhasen (Parva varicer) og visse re-operationer skal, efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer, henvises til en karkirurgisk specialafdeling.

Forundersøgelse

Ved forundersøgelsen gennemgås generne. Den objektive undersøgelse består i dag primært af en veneskanning - en såkaldt duplex skanning.

Ved denne kan man se venerne og kan vurdere deres forløb og tilstand.

Der er to vigtige venesystemer på benet. Magna systemet som har sit indløb til de dybe vener i lysken og Parva systemet som har sit indløb i knæhasen.

Efter klinisk vurdering og duplex skanning kan det afgøres hvorledes du skal behandles og om det skal foregå på klinik eller om du hører til de ca. 20 % som skal opereres på karkirurgisk specialafdeling.

Duplex skanningen foretages ved det indledende besøg.

Ved denne operation fjernes skæmmende varicer gennem mange 1-2 mm små snit som kun sjælden lukkes.

Undgå større måltider på operationsdagen. Spis gerne et lettere morgenmåltid. Nødvendig medicin tages som vanligt. Lad være med at smøre creme på huden på operationsdagen. Der kan være let gennemsivning af forbindingen. Tag derfor noget fornuftigt tøj på, som kan vaskes.

Bedøvelsen

Operationen foretages i lokalbedøvelse langs de årer som skal fjernes. Ved udbredt lokal bedøvelse gives tillige beroligende og smertestillende medicin i en blodåre.

Bandagen

Efter operationen lægges en støtteforbinding, som skal blive på benet to døgn.

Herefter anvendes en kort støttestrømpe (til under knæet) i 2 uger eller så længe der er hævelse. Tag støttestømpen af om natten. Støttestrømpen skal være kompressionsklasse 2 eller evt. lidt mildere. Kan købes på apotek eller på klinikken (koster 300 kr.)

Hvis bandagen er for stram: læg den om eller kontakt os. Der kan komme mindre (få centimeter store) blodgennemsivninger på bandagen, uden at dette har nogen betydning. Forvent en del blå mærker (forsvinder i løbet af 1-2 uger) på benene.

Der kan (ses sjældent) være nedsat kraft i benet samme dag.

Det er uhensigtsmæssigt at køre bil. Lad en pårørende hente dig - eller tag en taxa/Falck hjem.

Smerter håndteres ved hjælp af håndkøbsmedicin, for eksempel tabl. Panodil 500mg 2stk. 3 x gange dagligt samt eventuel Ibuprofen 600 mg up til 3 gange dagligt.

En del misfarvning og hævelse under huden er også almindeligt.

Efter hjemkomsten

Du må gerne gå på benet straks efter operationen.

Undgå dog voldsom aktivitet som sport og cykling det første døgn. Placer benet højt når du sidder. Undgå alkohol det første døgn, da det kan øge blødningstendensen.

Komplikationer

Komplikationer til de ovenfor nævnte forekommer, men sjældent. Mest almindelig ses blødning, hyppigst som misfarvning. Infektion ses kun yderst sjældent. Vi vil gerne høre fra dig ved:

større blødning end ovenfor beskrevet (en mindre siveblødning kan ofte stoppes ved lægge benet højt samt presse et rent lommetørklæde fast mod såret i 10 minutter).

En anden sjælden komplikation er skader på de små nerver som forløber med årerne. Det kan give følelsesløshed i mindre hud områder men symptomer er sjældent vedvarende.

Genoptagelse af arbejde

Arbejde kan påbegyndes når du føler dig frisk, ofte dagen efter operationen.

Forsikringsspørgsmål

Vær opmærksom på at der kan gælde særlige forsikrings betingelser hvis du er nyopereret.

Planlægger du udlandsrejse er det en god ide forud for afrejse at orientere SOS (telefon: 7010 5055 mellem 9-16) som varetager Sygesikringens udlandsforpligtelser.