Radiofrekvensbehandling

Radiofrekvens ablation for behandling af åreknuder

Hvad er Radiofrekvens ablation?

Radiofrekvens ablation er en minimalt invasiv behandling for åreknuder, som bruger varme, frembringes ved radiofrekvens (mikrobølgeenergi) til at lukke for strømmen af ​​blod til åreknuder, omdirigere blodgennemstrømning til sunde vener i nærheden. Denne procedure kan som regel udføres i henhold til lokal bedøvelse og foregår som en dag tilfældet.

Hvad betyder Procedure Inddrag?

Denne procedure indebærer indsætning af en lille kateter i en vene sædvanligvis via et lille snit i benet eller låret. En lille mængde lokal anæstetikum skal injiceres rundt i området at bedøve huden. Når Kateteret indsættes en lille probe vil blive videre ned, til toppen af ​​venen. Når kateteret er i sted lokalbedøvende injiceres hele venen at dulme området. Den ende af kateteret, der

transmitterer varme derefter langsomt trukket tilbage langs længden af ​​den vene, således at den opvarmer og forsegler venen.

Dette bevirker, at vene til sammenbrud og blodgennemstrømningen omdirigeres til sunde vener i nærheden.

Efter proceduren

Efter at kateteret er fjernet fra det behandlede vene en kompressionsstrømpe vil blive anvendt til benet.

Det kan føles stram, men bør ikke føle sig så stramme som for at gøre din fod smertefuldt eller misfarvet. Du vil være nødvendig for at holde strømpen på plads i 7 dage. Efter dette tidsrum strømpen fortsat skal være slidt, men kun i dagtimerne. yderligere 7 dage, men du kan fjerne det til bruse eller karbad.

Du vil blive opfordret til at gå rundt meget hurtigt efter indgrebet, og normal aktivitet bør være genoptages inden for 1-2 dage.

Fordele

Du bør være i stand til at forlade hospitalet kort efter indgrebet. Der er sædvanligvis lidt eller ingen smerter med procedure. Der er næsten ingen ar, som kun en lille snit er lavet, og ingen masker anvendes.

Dem på blodfortyndende tabletter lignende Warfarin behøver ikke at stoppe det at have denne behandling. Diabetisk behandling ikke skal ændres.

De fleste patienter har umiddelbar symptomlindring og er i stand til at vende tilbage til normale aktiviteter inden for en dag eller to.

Mulige risici

• Nogle blå mærker og ømhed kan forekomme, men dette kan afhjælpes ved at tage simple smertestillende medicin.

• Nogle tilfælde af varmebeskadigelse af omgivende hud og nerver er blevet rapporteret, men dette er sjælden og generelt forsvinder efter en kort tid.

• Tromboflebitis (betændelse i vene) er ikke ualmindeligt, og kan forårsage smerte og rødme i det behandlede område, men dette generelt svarer godt til ikke-steroidt anti-inflammatorisk

lægemidler, såsom Ibuprofen. • Blodpropper kan dannes i de dybe vener i benet (dyb venetrombose) og kan også rejse til lungerne (lungeemboli) men disse bivirkninger er sjældne.

Tilbagevendende og resterende åreknuder

Radiofrekvens ablation for åreknuder er succes med lukke de vigtigste vener i de fleste tilfælde, men lejlighedsvis små udvidede grene, der fortsat kan kræve yderligere behandling med

skleroterapi (små injektioner).

Generelle oplysninger

Du kan genoptage normale aktiviteter straks, men undgå længerevarende stående. Prøv at gå rundt som meget som muligt, da dette kan reducere risikoen for komplikationer, såsom dyb venetrombose.

Opfølgning

Du vil blive set i ambulatoriet som regel 6-8 uger efter din procedure. Men hvis du oplever problemer i mellemtiden, så kan du kontakte klinikken gennem sekretærer på 20 76 02 36 mellem kl. 14-16 mandag til torsdag.