Laserbehandling

Endovenøs Laser terapi for Åreknuder

Hvad er åreknuder?

Åreknuder er store "reb-lignende" vener, som ofte er en halv cm eller større i diameter.

Hvad er årsagen til åreknuder?

Åreknuder opstår, når vener ikke returnerer blodet fra det nedre ben til hjertet. Alle vener har ventiler, der åbner for at tillade strømmen af blod til hjertet, og er tæt for at forhindre tilbagestrømning (ellers kendt som "refluks") af blod til foden. Når ventiler ikke fungerer ordentligt, siver blodet igennem og strømmer ned ad benet i den forkerte retning. Blodet overfylder og udspiler overfladiske vener under huden, hvilket ses i åreknuder

Hvor almindelige er åreknuder?

Ca. halvdelen af befolkningen har en form for venøs sygdom, og åreknuder påvirker omkring en ud af to personer 50 år og ældre, og 15-25% af alle voksne.

Hvordan endovenøs laser terapi fungerer?

Tidligere behandling af smertefulde og hævede åreknuder krævede en kirurgisk procedure kaldt vene strippning, hvor en vene blev fjernet fuldstændigt fra benet.

For nylig er endovenøs laserterapi blevet udviklet til behandling af kronisk venøs insufficiens ved at levere laserenergi gennem en lille punktur i benet for at lukke syge vene.

Med endovenøs laserterapi, der ikke kirurgi påkrævet, og hele fremgangsmåden kan udføres i mindre end en time i lægens kontor. I løbet af proceduren, er du

vågen, og dit ben er bedøvet. En tynd laserfiber indsættes i en større vene i låret. Lægen vil derefter give laserenergi gennem fiberen og i venen, som får venen til at lukke.

Derfor er laserfiber anbragt i låret, når åreknuder er placeret under knæet

Åreknuder i det nedre ben er sædvanligvis forårsaget af en defekt ventil placeret højere i benet, som ikke kan ses på overfladen. Den endovenøs laserterapi behandler kilden til problemet, som resultere at åreknuder i underbenet til skrumpe og forsvinde.

Er tabet af venen et problem?

Nej, da der er mange vener i benet, blod, der ville have strømmet gennem den lukkede vene, flyder gennem andre sunde vener efter laserbehandling.

Er endovenøs laserterapi smertefuld?

Selvom de individuelle reaktioner varierer, de fleste mennesker rapporterer lidt eller ingen associeret smerter med endovenøs laserterapi. Den eneste fornemmelse mærkes ofte under leveringen af bedøvelse til benet. Efter proceduren kan du føle en vis ømhed, prikken, kløe eller tæthed i det behandlede ben, som bør forsvinde inden for en måned.

Hvor vellykket er endovenøs laserterapi?

Kliniske resultater er blevet offentliggjort som dokument succes endovenøs laserbehandling. Som enhver anden medicinsk behandling, har endovenøs laserterapi visse risici, som vil blive gennemgået før behandlingen.

Hvad skal jeg gøre efter indgrebet?

Efter endovenøs laserterapi vil et mindre plaster blive lagt på punkturstedet og en komprimeringsstrømpe eller kompressionsbandage vil blive placeret på din ben. Du opfordres til straks at gå efter proceduren og genoptage normale aktiviteter. Men i løbet af to uger efter din procedure, bør du undgå svømning, voldsom fitness træning, varme bad eller overdreven sol indtag.

Der kan (ses sjældent) være nedsat kraft i benet samme dag.

Det er uhensigtsmæssigt at køre bil. Lad en pårørende hente dig - eller tag en taxa/Falck hjem.

Der er ofte smerter på indersiden af låret op til en uge. Tag Ibuprofen 600mg 1 tablet x 3 dagligt de første dage. Tag herudover 1-2 tabl. Panodil 500mg 2 stk. 3 x gange dagligt. En del misfarvning og hævelse under huden er også almindeligt.

Hvad skal jeg forvente efter operationen?

Du skal forvente at se nogle blå mærker langs behandlingsstedet som venen forsvinder, hvilket er normalt og bør gradvist forsvinde indenfor en måned. Du kan også føle en vis ømhed, snurren, kløe eller trykken i dit behandlede ben i løbet af to uger efter proceduren. Hvis du oplever betydelige smerter, eller har blødning i det behandlede ben, skal du kontakte din læge omgående.