Analkirurgi

ANAL KIRURGI

Analoperation foretages i kirurgisk klinik Lolland Falster bl.a. Hæmorider, marisker(hudflap), anal fistel og anal fissur(rift)

Gode råd efter analoperation

Operationer omkring endetarmen, analoperation, giver ofte anledning til besvær. Derfor har kirurgisk klinik Lolland Falster nedenfor samlet nogle gode råd vedrørende efterbehandling.

De fleste sår efter en analoperation er lukket med en tråd, som forsvinder af sig selv (efter ca. 3 uger). Der kan være lidt siven af blod og vævsvæsker, især efter afføring og mest udtalt de første dage efter en analoperation, som udføres professionelt i vores praksis hos Kirurgisk klinik i Maribo.

Nedre toilettet· Skyl med håndbruser.

·Almindeligt karbad er også glimrende.

·Huden duppes tør med for eksempel køkkenrulle.

·Varmluft (f.eks. en hårtørrer) kan benyttes, men pas på temperaturen.

·Lad være med at bruge cremer, salver eller lignende (med mindre dette er ordineret) som en del af behandlingen).

Afføringsproblemer

På grund af de smerter, der ofte følger efter en analoperation, tror mange, at det hjælper at spise blød “skånekost”. Det er en udbredt misforståelse.

Tværtimod vil en fyldig afføring blokke endetarmsåbningen op, hvilket er ønskeligt og umiddelbart lindrende. En stor blød afføring indeholder mange plantefibre. Plantefibre er ufordøjelige. De forbliver således i tarmen, hvor de suger væske til sig og dermed giver en voluminøs og blød afføring.

Det er derfor en god idé at spise groft fuldkornsbrød, frugt og mange grøntsager efter en analoperation. Er man ikke gode venner med grøntsager, kan fibre indtages i andre former:

Fibersund: Købes i supermarkeder. Spis det på ymer, yoghurt m.v.

Visiblin: (Håndkøb på apoteket), Er et billigt plantefiber produkt bestående af skallerne fra fuldkorn. Se vejledning på pakken. Ved fiberindtag er det vigtigt at drikke rigeligt - davs. mindst 2 liter vand dagligt. I øvrigt er det vigtigt at understrege. at fremtidig indtagelse af plantefibre i mange tilfælde vil forhindre genopblussen af sygdommen.

Afføringsmidler

Hvis fiberholdig kost og klid ikke hjælper, må man ty til afføringsmidler. Laktulose er et mildt afføringsmiddel. Hjælper dette ikke, kan man forsøge et lidt skrappere middel som Magnesiumsulfat (Magnesiatabletter) Begge midler købes i håndkøb.