Forhudsforsnærvning

FORHUDSFORSNÆVRING

Hvad er forhudsforsnævring?

Man taler om forhudsforsnævring, når forhuden er så snæver, at den, hos voksne, ikke kan trækkes tilbage over penishovedet, eller kun med stramning og ubehag kan trækkes tilbage over penishovedet med penis i erigeret tilstand.

Hos børn er det ikke ualmindeligt, at forhuden ikke kan trækkes tilbage over glans.

Hvad er årsagen?

Årsagen kan være medfødt eller en konsekvens af forskellige hudsygdomme og svampeinfektioner eksempelvis i forbindelse med sukkersyge.

Hvem skal behandles?

Tilstanden bør behandles ved ubehag eller hygiejniske problemer. Hos børn kun ved gentagne betændelsestilstande.

Hvordan behandles forhudsforsnævring?

Hos børn kan forsøges med en cremebehandling med binyrebarkhormon, ellers er eneste behandlingsmulighed operation.

Hvordan foregår operationen?

Hvis huden i øvrigt er normal, kan problemet ofte løses med en lille plastik. Her fjernes altså ikke noget af forhuden. Er huden forandret, som oftest fortykket, foretages en circumcision (omskæring), hvor hele forhuden fjernes. Såret sys sammen med tråde, der opløser sig selv.

Forløb efter operationen

Hos næsten alle vil der optræde hævelse og varierende grader af infektion efter operationen, da området pga. tilstandens natur er uren før, under og efter operationen. Problemet er dog sjældent større, end at det kan klares med almindelig hygiejnisk afvaskning med neutral sæbe.

Der kan komme lettere smerter efter operationen, men ikke mere end almindelig håndkøbsmedicin kan klare.

Man kan umiddelbart efter operationen tage brusebad, mens svømmebad bør vente to uger. Man kan normalt genoptage arbejde umiddelbart eller efter et par dage