Indsprøjtning (skleroterapi)

Skleroterapi(indsprøjtning)

skleroterapi indebærer at indsprøjte medicin eller skleroserende i den åre der skal behandles, der forårsager dens forsvinding. Det er en ikke-invasiv behandling som er ganske effektiv, når den anvendes til vener mindre end 3 mm i diameter.

Efter indgrebet

Du kan opleve en krampelignende fornemmelse for et til to minutter, når store åreknuder injiceres.

Efter behandlingen vil du blive bedt om at bære støtte strømper eller kompression wraps at "komprimere" de behandlede kar.

Du kan opleve visse bivirkninger efter scleroterapi. Større injicerede åreknuder kan blive klumpet og / eller hårdt for flere måneder før at løse. Hævede røde områder kan forekomme på injektionsstedet, og bør forsvinde inden for få dage. Brune linier eller pletter på huden kan ses på injektionsstedet. I de fleste tilfælde forsvinder de inden for tre til seks måneder, men kan være permanente omkring fem procent af tiden. Blå mærker kan forekomme omkring injektionsstedet og kan vare flere dage eller uger.

Generelt reagerer karsprængninger på scleroterapi i tre til seks uger, og større vener reagere på tre til fire måneder. Hvis venerne reagerer på behandlingen, vil de ikke igen. Imidlertid kan de nye vener forekomme over tid. Hvis det er nødvendigt, kan du returnere til injektioner.

Hvem fortolker resultaterne, og hvordan får jeg dem?

Den interventionel radiolog kan rådgive dig om, hvorvidt proceduren var en teknisk succes, når det er færdigt.

Din interventionel radiolog kan anbefale et opfølgende besøg efter din procedure eller behandling er afsluttet.

Besøget kan omfatte en fysisk check-up, billedbehandling procedure (r) og blod eller andre lab tests. Under din opfølgende besøg, kan du drøfte med din læge, eventuelle ændringer eller bivirkninger, du har oplevet, siden din procedure eller behandling.

Hvad er fordelene versus risici?

Fordele

• Hver scleroserende session resulterer typisk i fjernelse af 50 til 80 procent af den injicerede vener.

Risici

• En procedure, hvor huden er trængt indebærer en risiko for infektion. Chancen for infektion, som kræver antibiotisk behandling synes at være mindre end én ud af 1.000.

• Risici omfatter dannelsen af ​​blodpropper i venerne, alvorlig betændelse og uønskede allergiske reaktioner til skleroserende løsningen og huden skade, der kunne efterlade en lille, men permanent ar.

Hvad er begrænsningerne i scleroterapi?

Store åreknuder ikke reagerer såvel som små til scleroterapi. Enkelte (mindre end 10 procent) af mennesker, der har scleroserende ikke reagerer på injektionerne overhovedet. I disse tilfælde kan forskellige opløsninger eller en anden metode, såsom laser terapi, der forsøges.

Du vil ikke være i stand til at undergå scleroterapi behandling, hvis du er gravid, ammer eller er sengeliggende. Du skal vente mindst tre måneder efter fødslen, før du kan komme i betragtning til denne procedure.