Ano- rectoskopi

Ano-/rektoskopi

Definition

Ano-rektoskopi er en diagnostisk fremgangsmåde, der tillader en gastroenterologist eller anden læge visuelt undersøge rectum, anus og analkanalen.

Formål

Læger bruger anoskopi/rektoskop at diagnosticere endetarmskræft og kræft i anus. Denne procedure kan også hjælpe lægen:

Påvise eventuelle læsioner, der ikke kunne mærkes i løbet af en digital eksamen

Afgøre, om planocellulært karcinom, der involverer lymfeknuder i eller i nærheden af ​​lysken (ingvinale lymfeknuder) opstod i det genitale område eller i eller i nærheden af ​​anus eller rektum

Bekræfte maligniteter, der har bredt sig til anorektal området fra andre dele af kroppen

Læger udfører også anoskopi at afgøre, om en patient har hæmorider eller anal:-

Vækster eller knuder (polypper)

Sår-lignende riller (revner)

Inflammation

Infektion

Beskrivelse

Efter fjernelse af undertøj, ligger patienten bøjer sig frem over den undersøgelse bordet eller på den ene side med knæene trukket op til brystet. Lægen udfører en digital behandling for at sikre ingen tumor eller anden abnormitet, vil hindre passage af en slank smurt rør (anoskop). Da lægen forsigtigt guider anoskop et par inches ind i endetarmen, er patienten bedt om at bære ned, som om at have afføring, og derefter slappe af.

Ved at spænde og slappe af, gør patienten det lettere for lægen at indsætte anoskop, og oplev vækster i foring af endetarmen, som ikke kunne opdages ved den digitale eksamen.

Ledelse af et lys ind i anoskop giver lægen et klart billede af eventuelle brud eller andre uregelmæssigheder i den nederste anus eller rektum. En læge, der mistanke om, at en patient kan have kræft, vil fjerne væv til biopsi i løbet af denne procedure.

Langsomt at trække anoskop/rektoskop gør det muligt for lægen at foretage en grundig inspektion af hele endetarmen. Som proceduren er ved at blive udført, lægen forklarer, hvad der sker, og hvorfor patienten føler sig presset.

Fjernelse af vævsprøver til biopsi kan knibe, men anoscopy normalt ikke forårsage smerte. Patienter kan opleve den følelse af at skulle have afføring.

Endetarmen skal tømmes for fækalier (afføring), før proceduren udføres. Lægen kan foreslå hjælp med:-

Et afføringsmiddel,

Et lavement,

Eller anden tilberedning