Lyskebrok

Lyskebrok

Lyskebrok er en godartet sygdom som opstår når bughinden presser sig ud gennem et svagt sted i bugvæggen.

Du skal ikke være fastende men undgå større måltider på operationsdagen. Indtag gerne et let morgenmåltid og drik frit sukkerholdige drikke.

Tag din faste medicin. Dog ikke blodfortyndende.

Lad være med at smøre creme på huden på operationsdagen.

Bedøvelsen

Operationen foretages i lokalbedøvelse af operationsområdet.

Ved operationen lægges et 5 - 10 cm langt hudsnit over brokket. Efter at brokket er skubbet på plads indlægges en kunststof-forstærkning (Lichtenstein metoden).

Der kan (sjældent) være nedsat kraft i benet samme dag,

Det er uhensigtsmæssigt at færdes i trafikken,

lad altid en pårørende hente dig - eller tag en taxa eller Falck hjem.

Efter hjemkomsten

Bevæg dig gerne lidt omkring men undgå voldsom aktivitet som sport og cykling det første døgn. Undgå også alkohol det første døgn, da det kan øge blødningstendensen. Det kan være en hjælp at installere et trækreb i sengens fodende. Brusebad må tages dagen efter operationen. En våd forbinding skal skiftes.

Tråd fjernelse

Trådene fjernes 7-10 dage efter operationen. Dette er ikke forbundet med ubehag.

Smerter

Når lokalbedøvelse i løbet af dagen klinger af vil de fleste opleve smerte. Du får ved forundersøgelsen udleveret en recept på den nødvendige smertestillende medicin samt en vejledning som skulle sikre en fornuftig håndtering.

Komplikationer

Alvorlige komplikationer til brokkirurgi er sjældne. Hyppigst ses blødning. Det er ikke usædvanligt at der kommer misfarvning og hævelse omkring sår og kønsorganer. Dette er harmløst og fortager sig uden behandling. En mindre siveblødning kan ofte stoppes ved at presse et rent lommetørklæde fast mod såret i 10 minutter. Mindre gennemsivning af bandagen er ligeledes uden betydning. Risiko for infektion bør også nævnes. Vi vil gerne høre fra dig ved:

større blødning end beskrevet ovenfor

tiltagende sår smerter

feber over 38,2

Kroniske smerter

Nyere undersøgelser har vist at op mod 10 % har langvarige kroniske smerter efter brokkirurgi. Især yngre har således gener som kan forstyrre arbejde og fritidssysler.

Genoptagelse af arbejde

I gennemsnit er man sygemeldt i 1 uge. Ved tungt arbejde kan længere varende sygemelding være nødvendig. Ved lettere jobs ofte kortere. Genoptag gerne, hvis forholdene tillader det, arbejde dagen efter.

Forsikringsspørgsmål

Vær opmærksom på at der kan gælde særlige forsikrings betingelser hvis du rejser med et brok eller er nyopereret. Planlægger du udlandsrejse er det en god ide forud for afrejse at orientere SOS (telefon: 7010 5055 mellem 9-16) som varetager Sygesikringens udlandsforpligtelser.